Cervantes’in dünyasından Cervantes Filarmoni Orkestrası CRR Konser Salonu'nda!
Şef: Radu Gheorghe Stan
I. Bölüm: Don Kişot’a İthafen
1. Georg Philipp Telemann: Don Kişot Burleski
2. Ruperto Chapí y Lorente: Don Kişot’un Satılışı Prelüdü
3. Fernando Furones: Francisca de Pedraza Süiti (son sahneler)
4. Jules Émile Frédéric Massenet: Don Kişot Operası’nın ara faslı
5. Ludwig Minkus: Don Kişot (Pas de trois)
6. Antón García-Abril: Dulcinea’ya Şarkılar ve Danslar
II. Bölüm: Bâb-ı Âli’ye İthafen
1. Wolfgang Amadeus Mozart: 5 Numaralı Keman Konçertosu’ndan 3. Bölüm, La Majör (Tempo di minuetto)
Solist: Yosvani Millán
2. Gioacchino Antonio Rossini: Cezayir’de Bir İtalyan Kızı Operası Uvertürü
3. Ludwig van Beethoven: Türk Marşı (Atina Harabeleri’nden)
4. Gaspar Ángel Tortosa Urrea: Müslüman Marşı
5. Joaquín Turina Pérez: Doğu Bahçesi
Cervantes, dünya kültürünün tartışmasız en önemli isimlerindendir. Eserlerinde yaşadığı dönemin şartlarına aykırı düşecek ölçüde farklı dünyaları birleştirmiştir: Delilik ve akıllılık, mantık ve inanç, gelenek ve modernlik, Doğu ve Batı. Şüphesiz ki Cervantes yaşamak zorunda kaldığı bu iki dünya arasında barışı tesis etmeye çalışmıştır: Doğu ve Batı, Hristiyanlık ve İslam, Habsburg İmparatorluğu ve Osmanlı İmparatorluğu.
Bu her iki dünyanın kendine has farklı kara efsaneleri oldu. Türklere karşı yapılan İnebahtı Deniz Savaşı’na asker olarak katılan Cervantes açısından Hristiyan Majestesi’ne sadık bir Cezayir esiri olarak Trento Konsili sonrası Müslümanları ülkeden atan engizisyon ve hoşgörüsüz devlet anlayışına ortak olmak garip görünmüyordu. Fakat Cervantes, Francisco Márquez Villanueva’nın dediği gibi Müslüman dünyanın çok-kültürlü yapısına hayran kaldı ve o dönemlerdeki İspanya’ya hiç benzemeyen bu dünyanın içerisine girdi: Neşe, renklilik ve her şeyden önce özgürlük. Mesela, Osmanlı İmparatorluğu’nda Hristiyanlıktan Müslümanlığa geçenlere tanınan özgürlüğün aksine İspanya’da Müslümanlıktan Hristiyanlığa geçenler takip edilip cezalandırılıyorlardı.
Konserin ilk bölümü olan “Don Kişot’a İthafen” birçok besteciye ilham kaynağı olmuş ve Don Kişot’u Batı kültürünün en önemli parçalarından biri haline getirmiştir. Cervantes Filarmoni Orkestrası’nın çalışmalarının büyük bir bölümünü Cervantes’i ses dünyasında temsil eden besteciler arasında yer alan Chapí, Telemann, Massenet, Minkus ve García-Abril’in tematik eserlerine adamıştır. Konserin birinci bölümü bu eserlerden oluşmaktadır.
Cervantes ve Batı’nın büyük bir bölümü o dönemde Osmanlı İmparatorluğu tarafından temsil edilen Doğu dünyasına hayranlık duyuyordu. Bu yüzden konserin ikinci bölümündeki eserler “Bâb-ı Âli’ye” ithafen seslendirilecektir. Bu eserlerde popüler ve elit olmak üzere Osmanlı sone ve ritimlerinden oluşmuş birçok farklı ses bulunur. Bu bölümde ayrıca, konser salonlarında duyulmaya pek alışık olunmayan “Müslüman Marşı”, Beethoven’ın “Atina Harabeleri” başlıklı eserinde yer alan Türk Marşı, Mozart’ın “Türk Marşı”, Rossini’nin “Cezayir’de Bir İtalyan Kızı” ve Joaquín Turina Pérez’in 2019’da yüzüncü yılını kutlayacak olan “Doğu Bahçesi” adlı eserleri Cervantes Filarmoni Orkestrası tarafından seslendirilecektir.
CERVANTES FİLARMONİ ORKESTRASI
Cervantes Filarmoni Orkestrası (La Orquesta Filarmónica Cervantina, OFC25V), 1575 ve 1580 yılları arasında Osmanlı İmparatorluğu topraklarında esir olarak bulunmuş olan, dünya edebiyatının en önemli isimlerinden İspanyol yazar Miguel de Cervantes Saavedra’nın doğduğu Madrid’in Alcalá de Henares bölgesinde kurulmuş, bünyesinde senfoni (bir bölümü
İstanbul’da konser verecek olan), çocuk ve genç orkestralarının yer aldığı Madrid’in en büyük orkestralarından biridir.
Dünyadaki diğer örneği Shakespeare eserlerinden ilham alarak İngiltere’nin West Midlands bölgesindeki Stratford-upon-Avon şehrinde kurulmuş olan Kuğu Orkestrası (The Orchestra of the Swan) gibi Cervantes Filarmoni Orkestrası da Alcalá de Henares şehrinde Cervantes’in eserlerinden esinlenerek çalışmalarına devam eden bir orkestradır.
Cervantes, eserlerinde kurmacayı sanatsal yaratıcılığa dönüştürerek gerçek bir dünya kurmaya çalışmıştır. Yüzlerce besteci bu ilkeyi müzik alanında takip ederek bu edebi eserlerden ilham almıştır.
Cervantes Filarmoni Orkestrası, Don Kişot Rotası (La Ruta de Don Quijote) ile ortak çalışarak bu rotada bulunan Cezayir, Barselona, Lizbon, Alcalá de Henares, Argamasilla de Alba, Azul, Ciudad Real, Córdoba, El Toboso, Esquivias, Madrid, Montevideo, Sevilla, Toledo ve Valladolid’de konserler vermektedir. Cervantes Filarmoni Orkestrası’nın bu konseri, İstanbul’un da Don Kişot Rotası’na eklenmesi vesilesiyle gerçekleştirilmektedir.