Tekfur Sarayı
İstanbul /
Fatih
Ayvansaray Mahallesi, Şişhane Caddesi, 34087
Hakan Güngör ve Nail Yavuzoğlu’ndan 21. Yüzyıl gözüyle Bizans Ezgileri sizlerle buluşuyor.
Birçok bilimsel kaynakta Bizans müziğinin eski Suriye ve Yakubi kiliselerinin doğu kültürünü benimsemiş makamsal müziğine ve Gregorien müziğine benzediği söylenmektedir. Bu müzik 19. Yüzyıldan günümüze de teorisini Türk Makam müziği sistemiyle açıklaması nedeniyle Türk kültürünün etkisi altında geldiği söylenebilir.
Ortodoks geleneğinin kilise dışında sözlü müziği yasaklaması ve kiliseye enstüman sokmaması nedeniyle, repertuvarını geçmişte törenlerde okunan birkaç parçanın dışında, sadece ses için yazılmış dini parçalar oluşturur. Bu parçalar Sekiz Makamda söylenmektedir. Bunların isimleri ve yaklaşık Türk Makam Müziğindeki karşılıkları şunlardır:
Protos (Uşşak ve uşşak Grubu), Plagios Protos (Hüseyni), Deuteros (Hüzzam), Plagios Deuteros (Hicaz, Hicaz grubu ), Trios (Nigar), Plagios tritu (Çargah , Irak yada Eviç), Tetartos (Neva, Segah), plagios tetartos (Rast)Bizans Müziği’nde Monofonik (teksesli) bir yapıda sunulan melodilere bazen modun temel sesi, tetrakord ve pentakordların değişim noktalarında temel sesleri eşlik ederek Pedal oluşur ve doğal bir çok seslilik meydana gelir.
Bu konser için seçilen eserler 14. Yüzyıla ait Eski Ahid de bulunan ve transkripsiyonu Basil Kazan (1915- 2001) tarafından yapılmış ve 32nd Annual Sacred Music Institute tarafından 2017 yılında basılmıştır. Eserler aslından uzaklaşmadan Dr. Nail Yavuzoğlu tarafından Modal Armoni çerçevesinde çok seslendirilmiştir.
Konserde Kanun enstrümanında; Virtiözite seviyesinde bir dünya müzisyeni olan Hakan Güngör ile, kitapları , besteciliği, yetiştirdiği öğrencileri ve kendine özel elektrik bas çalış tekniği ile hocaların hocası Nail Yavuzoğlu Tekfur Sarayı Müzesinde müzikseverlerle buluşuyor.
Hakan Güngör, kanun
Nail Yavuzoğlu, basso ostinato